torsdag den 16. juli 2015

Nanobryggerierne kommer (forhåbentlig)!!!


Jeg håber, at denne trend (Se Video) med lokale Nanobryggerier slår igennem i Danmark. På et eller andet tidspunkt må danskerne da blive trætte af den måde de store bryggerier og danske B-Mikrobryggerier trækker dem rundt i manegen.

Den omvendte hipster finte
De store bryggerier har i årevis lavet en "Omvendt Hipster", hvor de invaderer den subkultur, som deres monopolligende position har skabt. Forklædt som "specialøl" har f.eks. brands som "Brewmaster Collection" & ”Semper Ardens” (Carlsberg); "Gourmetbryggeriet" & "Ølfabrikken" (Harboe); "Willemoes" & "Støckel" (Vestfyen) forsøgt at tilfredsstille aktionærerne ved at konfrontere det ølmarked, som de kunne se mikrobryggerierne begyndte at få mere og mere andel af. Måden det er foregået på, er at bilde kunderne ind, at det er "specialøl" de køber, hvis de vælger et af disse brands. Som altid, så skal hver enkelt vurdere, om øllet er prisen værd. Men lade sig overtale til, at det er "specialøl", skal man være forsigtig med. Det kan være, at man kan lide øllet, men glem ikke, at det er sprøjtet gennem en rustfri stål linie så hurtigt bryggerierne kan. 
På alkoholske drikke over 1,2% Vol er der ikke krav til angivelse af ingredienser. Det vil sige, at bryggerierne ikke er forpligtet til at deklarere hvilket enzymer og hjælpestoffer de putter i øllet. Du læser hvad de vil have du skal læse. 

Et eksempel jeg lige kan komme på er den nye ”Tuborg Rå Filtreret” pilsner, som vi kan forvente på hylderne til efteråret. Under påskud, at nogle festivaldeltagere i Århus og Roskilde har drukket en forfærdelig masse af denne økologiske øl, er det simpelthen så presserende for Carlsberg, at komme ”closer to nature”. I virkeligheden betyder det ikke så meget om øllet er klart, men danskerne er vokset op med industri øl, der har været både pasteuriseret og filtreret til døde. På den måde har vi vænnet os til, at øl skal være klart som glas. Når det er sagt, kan selv en god og omhyggelig (hjemme)brygger lave en dejlig klar pilsner. Det tager dog tid til kølig lagring. Tid, som mange bryggerier ikke mener de vil betale for.


Men, Royal Unibrew skal have lidt ros. Selvom de har gravet relationer frem fra hhv. Albani og Ceres (Royal Unibrew slagtede Ceres i 2008) med de to brands "Schiøtz" og "Lottrup", så lover de ikke mere end de kan holde. "Schiøtz" bruger botanikken og naturen som omdrejningspunkt. Dette er sikkert inspireret af "Ny Nordisk Øl", som begynder at blive mere og mere synlig i Danmark og USA. "Lottrup" er i gang med at grave den indre drengerøv frem igen. Det samme som Carlsberg gjorde i 2007, hvor vi kunne se "Vores Øl, Vores Kamp" reklamer overalt. Under alle omstændigheder, så er det OK øl til prisen. RU kalder ikke ovennævnte brands for specialøl – og det er de heller ikke.

Kvantitet frem for kvalitet
Mht. dansk mikrobrygget øl, så får kunderne som oftest det de betaler for. Smag og behag er selvfølgelig forskellig, men en halv liter "specialøl" i Kvickly for 19.95 ex. pant er billigt. At være mikrobrygger i Danmark er hårdt. At være kvalitetsbevidst mikrobrygger i Danmark er endnu hårdere. 
Det tager tid for mikrobryggerne at få et solidt brand, som kan holde. Når man så har det der solide brand, så vil man gerne udvide sin produktion. At udvide sin produktion kræver penge. Disse penge skal som oftest lånes og/eller der skal sælges aktier. Når man låner og/eller sælger aktier, så er der noget/nogen, der vil have et udbytte. Når der er noget/nogen, der vil have et udbytte, så er det en rigtig god ide at få nogle penge. Pengene bliver tjent ved at lave mere øl, der kan sælges - derimod kommer der ikke flere timer i et døgn. Derfor bliver kvaliteten som oftest kompromitteret for at spare tid - og/eller bruge billigere råvarer af ringere kvalitet.    

Multum non Multa - Kvalitet from for kvantitet
Lad giganterne brygge deres festøl, så det ikke koster en herregård, at tage på festival og få en kæp i øret. Så kan de kalde det hvad de vil, bare de ikke lyver for os. Og så lad os konfrontere de mikrobryggere, der er udfordret på kvaliteten, ved at støtte flere, og endnu mindre, lokale bryggerier. I Frederikssund, hvor jeg bor, er Frederikssund Bryghus ved at åbne "i nye lokaler". Hvad det betyder ved jeg ikke endnu, men jeg håber det bliver godt. I Stenløse, som ligger tæt på, er "Øl-Laboratoriet" ved at bygge bryggeri. Det øl har jeg smagt - og jeg glæder mig til, at der kommer mere fra Per Jørgensen's kedler. Desuden kan Bryghuset Riis i Nykøping Falster og Nordenfjords Håndbryg fra Sindal nævnes. 

Støt en lokal brygger eller en lille brygger ved at handle deres øl. Det er forhåbentlig en af måderne vi kan få B-mikrobryggerierne til at lave bedre øl på. Og hvis de små bryggeriers øl ikke er godt, så sig det til dem og/eller køb øllet et andet sted. God øl skal smage godt. Hvis det ikke smager godt, så skal man ikke drikke det.

Højt Skum!       

Ingen kommentarer:

Send en kommentar