fredag den 9. oktober 2015

Juleøl, vinterøl og ingen af delene....

Der er uden tvivl et marked for juleøl i Danmark. I følge Beerticker.dk kom der omkring 75 NYE juleøl i 2014. Det kommer nok heller ikke til at overraske nogen, hvis det bliver deromkring for 2015.

Men hvorfor brygger man egentlig en juleøl. Jo, der er penge i det. Traditionelt har de fleste i Danmark forbundet velbehag ved at drikke alkoholstærk øl til den fede julemad. Traditionelt har disse juleøller været mørke, stærke, krydrede og søde. Sådan har det været i rigtig lang tid. Og, når der er et marked, så er der altid en juleølbrygger med en flaske til salg.

Men, det er ikke alle bryggerier, der brygger julebryg i 2015. Og det er heller ikke alle bryggerier, der brygger mørke, krydrede, stærke og søde juleøl. Men påtager bryggerierne sig ikke en risiko for manglende indtjening, hvis de springer over juleøllen et års tid? Og hvor progressivt og ambitiøst er det egentligt, at man ABSOLUT skal brygge juleøl?

Mikkeller laver juleøl, der ikke er "juleøl"
Mikkeller, som altid er frisk med en omgang "skråt op med jeres lorteøl!" forventer at sælge følgende juleøl i 2015:

- Winbic
- Via fra til
- Drinkin in the snow
- Hoppy lovin xmas
- Santas little helper
- BA santas little helper
- X-mas wish
- Ris ala male
- Derudover en speciel juleøl til Kioskh på Vesterbro.

Angående disse juleøl udtaler Lasse E. Møller fra Mikkeller: " For os handler det ikke om at være risikovillig, men om at opfylde egne ambitioner og tilfredsstille et marked, der forventer, at Mikkeller kommer med nye, spændende og eksperimenterende produkter. Vi søger hele tiden at udvide begreberne inden for ølgenrer og stile. Derfor ser du heller ikke juleeøl fra Mikkeller, der skriver sig ind i den klassiske forestilling om juleøl som værende mørke krydrede ales, som traditionen nærmest er blevet efter belgisk forbillede. I vores sortiment af juleøl finder du derimod IPAs med et twist fadlagerede versioner, mørke stouts samt sure øl, der lægger sig op ad lambik-stilen."

Royal Unibrew laver "vinterøl"
Selvom de to brands "Schiøtz" og "Lottrup" er fra Royal Unibrew, som nok skal komme med sin del af "goe gamle juleøl", så skal de to brands jo også markere sig i selskabet. Hvis de ikke gør det, så bliver ilden under kedlerne sikkert slukket. Fra de to brands kommer der følgende i 2015:

- Lottrup - US Dark Ale
- Schiøtz - Mørk Vinter Bock

Adspurgt om bevæggrundene bag disse to øl svarer Lars Mejlgaard fra Royal Unibrew: "Vi har valgt at udvikle dels en Lottrup US Dark Ale (der i princippet er en hybrid mellem en Brown Ale og en Porter tilsat lakrids), og dels en Schiøtz Mørk Vinter Bock, der blandt andet er brygget på porse. Vi har valgt ikke at lave disse som deciderede juleøl, men derimod som ”Vinter-varmere”, og således tilpasset årstiden fra i skrivende stund og frem til Marts."

Snedkeren "sælger ikke ud" af juleøllet
Simon T. Hansen fra "Ølsnedkeren" er skarp som et stemmejern, når han svarer på spørgsmålet, om de har tænkt sig, at brygge en juleøl i 2015: "Vi laver ikke en juleøl. Vi gider ikke lave en kedelig rød kanel-øl bare for at tjene penge. Og vi gider heller ikke lave en lækker IPA som slet ikke har noget med jul at gøre og kalde vores juleøl, bare for at tjene penge."

The End
Personligt tror jeg, at jeg skipper de go'e gamle juleøl i år. Hvis jeg kommer til, at smage en af de ovenstående  jule/vinterøl, bliver det fordi de lyder interessante, og ikke fordi jeg skal have en stærk øl til den fede julemad.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar